Sectie 7 bezoekt leef-, vormings- en inspiratieplek De Clemenspoort

zaterdag, 9 september, 2017
Sectie 7 bezoekt leef-, vormings- en inspiratieplek De Clemenspoort

De kerk van de paters redemptoristen staat er nog - tegen hun wil - maar het klooster van hun domein lieten ze slopen, om plaats te maken voor een schitterend nieuw woonproject: Clemenspoort.

Langs een publieke fiets- en wandelweg - de vista, die de Voskenslaan verbindt met de Hogeschool - rezen heel wat nieuwe en stijlvolle gebouwen op. Aan het begin is er een wooncomplex met 35 appartementen die door Acasa zijn gebouwd en doorverkocht.

Onze rondgang met directeur Walter Van Wouwe en een twintigtal CD&V-ers en sympathisanten met lijsttrekker Mieke Van Hecke begint aan het Tweekerkenplein. Daar bevindt zich een schitterend in hout gehuld gebouw, het hart van de site: een nieuwe eigentijdse kerk met bijhorende gebedsruimte, een grote onthaalruimte, een bibliotheek met prachtige glasramen en diverse vormings- en vergaderlokalen die kunnen gehuurd worden.

Palend aan het Clemenshuis ligt het Clemenshof, met vijf ruimtes die kunnen verhuurd worden aan sociale of inspirerende organisaties. Eén atelier betreden we: Retou’chez Rita. Tussen haar naai- en stikmachines door wandelend vertelt ze enthousiast hoe ze kleren verstelt, aanpast en weer als nieuw maakt. Drie andere ruimtes zijn ook verhuurd: inspirerend coachen, Scala teaching en Maria-Kefas.

Aan de overzijde bevindt zich het Clemenshuis: een blok appartementen voor de redemptoristische woongemeenschap van religieuzen en leken die er samen wonen in een concept van cohousing, met ruimte voor gemeenschap en voor ieders privacy. Er wonen ook een aantal mensen met een beperking, in een vorm van begeleid wonen. Vele bewoners zijn actief als vrijwilliger in Clemenspoort.

Hiernaast heeft het CAW Oost-Vlaanderen een nieuw centrum voor thuislozen gebouwd. Op het einde van de vista ligt, langs beide kanten, het grote wooncomplex voor 500 studenten, ontwikkeld door Xior Student Housing, een vastgoedspeler die actief is in België en Nederland. Ook de burelen van de sociale dienst van de Hogeschool Gent zijn hierin gevestigd. Voor de architecturale eenheid van alle gebouwen is gezorgd door het architectenbureau Arch & Teco uit Gent.

We eindigen de rondleiding in de gezellige onthaalruimte waar we verpozen en nakaarten met lekkere koffie, cappuccino en andere hemelse dranken, met zoete versnaperingen.